Project Description

تفاوت روانشناس و روانپزشک و روانکاو

تفاوت بین روانشناس و روانپزشک و روانکاو یکی از مباحثی است که خیلی اوقات به چشم میخورد و افراد را در انتخاب راه درست درمان گیج میکند و حتی اطلاعات اشتباه به درمانگران میدهد. در اینجا بررسی میکنیم هر یک از این مشاغل چیست و ما کجا به کدام احتیاج داریم. برای اینکه بهتر بدانید در موقع نیاز به کدام فرد مراجعه کنید این مطلب را بخوانید

روانپزشک

همانطور که از اسم او برمی آید او پزشک است. پس ابتدا 7 سال پزشکی عمومی خوانده و در ادامه تخصص خود را در بخش مغز و اعصاب یا روانپزشکی گرفته است. یک روانپزشک میداند زمانی که فرد دچار مشکل میشود چه انتقال دهنده ها و هورمون های عصبی دچار مشکل شده و میتواند با تجویز دارو به فرد کمک کند تا تنظیم و تناسب بهتری پیدا کند. اما توجه داشته باشید که تجویز دارو به معنای درمان در اکثر اوقات نبوده و تنها به کنترل مشکل کمک میکند. برای مثال فردی که دچار افسردگی است با مصرف یک دارو به تنظیم دوپامین و سروتونین کمک میکند و اصطلاحا تنظیم خلق میکنند و با دارویی دیگر به خواب مختل شده او کمک میکنند. در فردی که دچار اختلال اسکیزوفرنی است مصرف داروهای مربوطه به کنترل توهم و هذیان و رفتار پریشان می انجامد.

جعبه ابزار روانپزشک شامل دارو، الکتروشوک، نوروفیدبک و بیوفیدبک میباشد

اگر بخواهیم چند مثال ساده از خدمات روانپزشکان بیان کنیم تجویز یا اصلاح دارو، الکترو شوک و یا بستری در زمانی که فرد دچار اختلالات هیجانی مثلا افسردگی اضطراب، وحشت زدگی، پرخاشگری و عدم کنترل تکانه های خشم، وسواس، هذیان، توهم، شک و تردید، سوظن و غیره است.

پزشک باید دارای شاره پروانه طبابت باشد

 

روانشناس

روانشناسی هرچند در گذشته زیرشاخه علوم تجربی بوده امروزه بیشتر فارغ التحصیلان خود را از دانشگاه های مربوط به وزارت علوم(رشته علوم انسانی) بدست می آورد و هرچند بحث انتقال دوباره آن به وزارت بهداشت داغ است اما زیرمجموعه پزشکی محسوب نمیشود. افرادی که قصد روانشناس شدن دارند باید حداقل دو مقطع(کارشناسی و کارشناسی ارشد یا کارشناسی ارشد و دکترا) را در یکی از گرایش های روانشناسی طی کرده باشند. یک روانشناس مجموعه درس هایی را میخواند تا بیاموزد چه چیز بر فکر، احساس و رفتار انسان اثر میگذارد و چگونه میتوان رفتار انسان را پیش بینی یا کنترل کرد. پس از طی کردن دو مقطع در این رشته، فرد باید به گذراندن دوره ها و کارگاه های لازم و کارورزی بپردازد تا بتواند دانش و مهارت کافی برای درمان را کسب کند. هرچند در این رشته مبانی فیزیولوژیک اختلالات روان و بسیار مطالب دیگر در این حوزه تدریس میشود اما یک رواشناس، پزشک نبوده و اجازه درمان دارویی و تجویز یا تغییر دارو ندارد و تنها مراجع را به سمت دریافت یا تغییر داروی مصرفی او به روانپزشک ارجاع میدهد.

جعبه ابزار روانشاس شامل مصاحبه، پرسشنامه های روانی، رویکرد و روش درمانی او میباشد

برای مثال از خدماتی که روانشناسان ارائه میکنند رواندرمانی مشکلات خلقی مانند اضطراب و افسردگی، درمان وسواس، اضطراب، فوبیا ها و حملات وحشت زدگی، مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره خیانت، مشاوره زناشویی، مشاوره تحصیلی، روان درمان کودک و فرزندپروری و دیگر موارد میباشد.

روانشناس باید دارای شماره عضویت سازمان نظام روانشناسی یا پروانه فعالیت تخصصی باشد

 

روانکاو

روانکاو یک نوع روانشناس است. اگر بخواهم کامل تر به توضیح آن بپردازم باید بدانیم که در روانشناسی به هدف درک و پیش بینی و کنترل فکر و احساس و رفتار انسان رویکردها(روش های) مختلفی وجود دارد، برخی معتقدند محیط انسان بر او اثر میگذارد و مسبب رفتار اوست، برخی می اندیشند که شناخت آدمی و فکر او مسبب آن است، روانکاوان معتقدند که گذشته انسان و غرایز آدمی مسبب رفتار اوست. شوه کار هریک از روانشناسان بر اساس رویکردی که برای کار انتخاب میکند متفاوت است و روانکاوی یکی از آنهاست که در بخش روانشناسی تخصصی به تفصیل در مورد شکل گیری این رویکرد به وسیله زیگموند فروید صحبت شده که میتواند اینجا بخوانید. پی در مجموع تفاوت روانشناس و روانکاو در تفاوت دیدگاه آنان به ریشه و علت مشکلات و اختلالات روانی است

آنچه روانشناسان از جمله روانکاو ها انجام میدهند را رواندرمانی میگویند