Project Description

راه های غلبه بر استرس کرونا

این روزها با شیوع زیاد ویروس و درگیری عموم مردم جهان با این ویروس تقریباً افراد درگیر به ویروس کرونا به دو دسته تقسیم می شوند افرادی که به علت عدم رعایت نکات بهداشتی به ویروس مبتلا شده اند و افرادی که با ترس و اضطراب ابتلا به آن در گیر هستند .

در مواقعی که یک عامل بیماری زا یا عوامل دیگری که به آن آشنایی نداریم باعث حالت های اضطرابی در ما میشود که فرد و جامعه از آن احساس خطر می کند امری طبیعی است و برای جلوگیری از بیماری بسیار مؤثر است، اما فردی که از بیماری ترس دارد از اضطرابی غیر قابل کنترل رنج می‌برند بطوری که این ترس و نگرانی از بیمار شدن آنها را از انجام فعالیت‌های اجتماعی خود باز داشته و باعث اختلال در کلیه فعالیت‌ های روزانه می‌شود.

ترس شدید و غیرمنطقی از ابتلا به بیماری، نوعی از انواع فوبیا است که به عنوان ترس از بیماری نیز شناخته می‌شود که این ترس و نگرانی طبق راهنمای اختلالات روانپزشکی آمریکا باید به مدت 6 ماه در بیمار وجود داشته باشد.

  علائم فوبیا یا ترس از بیماری کرونا

از علائم اصلی فوبیا یا ترس از بیماری می‌توان به دلهره و اضطراب شدید در رابطه با ابتلا به بیماری کرونا که سلامت و زندگی ما را تهدید می‌کند اشاره کرد. این نگرانی و دلهره ممکن است حتی با وجود معاینات مکرر که توسط پزشک انجام شده و تایید این که فرد از سلامت جسمی نیز برخوردار است همچنان ادامه داشته باشد. ترس و اضطراب شدیدکه از مبتلا شدن به بیماری کرونا ، می‌تواند منجر به علائم روانی و جسمی چون سرگیجه های مکرر ، افزایش و شدت ضربان قلب، حالت تهوع، تنفس سریع، تعریق شدید بررسی درد در ناحیه قفسه سینه و مشکلات خواب در فرد شود.

در کل همان علائم بیماری کرونا را روان فرد برای جسم فرد ایجاد میکند 

گاهی گوش کردن به اخبار بیماری کرونا اعم از آمار مبتلایان و آمار فوت شده ها نیز می‌تواند باعث پریشانی و نگرانی بیشتر در فرد شود، همین موضوع باعث عدم استفاده او از وسایل حمل و نقل عمومی، نه به عنوان رعایت نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی بلکه بخاطر ترس و دلهره ای که از بیماری دارد و عدم حضور در مکان‌های عمومی و یا پرهیز از خرید از فروشگاه‌ هایی که مدیریت آن شرایط خوبی جهت رعایت نکات بهداشتی اعمال کرده است.
عده‌ای دیگر از افراد مبتلا به اختلال ترس از بیماری ترجیح می‌دهند اطلاعاتشان را در مورد بیماری‌ها یا بیماری بالا ببرند، بنابراین ساعت‌ها مشغول مطالعه در مورد بیماری و سرعت شیوع آن می‌شوند. دائما در حال مطالعه در مورد بیماری کرونا است

علت ترس از بیماری کرونا چیست؟

اگر یکی از اعضای خانواده دچار اضطراب باشد احتمال مبتلا شدن به اختلال ترس از بیماری نیز بیشتر می‌شود. عوامل بسیاری ممکن است در این اختلال نقش داشته باشند به عنوان مثال داشتن یک بیماری جدی در نزدیکان یا ابتلای یکی از دوستان نزدیک به بیماری کرونا ممکن است باعث تشدید نگرانی در فرد شود. گاهی نیز شیوع بیماری‌های مختلف، دیدن و پیگیری اخبار و یا شنیدن تعداد افراد مبتلا و یا قربانیان حاصل از شیوع بیماری کرونا باعث تشدید دلهره ، ترس و اضطراب در این افراد می‌شود. همچنین مبتلا بودن به سایر اختلالات رفتاری ( اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، افسردگی بالینی یا اختلالات وسواس فکری) نیز می‌توانند منجر به ترس از بیماری شوند.

ترس از بیماری معمولاً با نگرانی از ابتلا به بیماری و تأثیر منفی آن بر کیفیت زندگی اجتماعی فرد تشخیص داده می‌شود. بنابراین اگر احساس می‌کنید که نگرانی و دلهره شما از ابتلا به بیماری کرونا باعث اختلال در زندگی روزمره‌تان شده بهتر است جهت بهبود شرایط زندگی خود به یک مرکز مشاوره مراجعه و از روانشناس کمک گرفته و نسبت به درمان اقدام نمایید.

راه های غلبه بر استرس کرونا

یک : با روانشناس خود صادق باشید و همه چی را بیان کنید

دلهره و ترس به شکل‌های مختلفی نمایان میشود ، مثلاً زمانی که پرخاشگری میکنیم و اذیت می‌شویم در واقع از چیزی می‌ترسیم. شناسایی منبع ترس و دلهره کار آسانی نیست اما اگر کمی به آن فکر کنیم علت آن برایمان پدیدار می‌شود. معمولاً وقتی چیزی باعث دلهره و ترس ما میشود می‌ترسیم و از آن دور میشویم و سعی می‌کنیم آن را از دهنمان دور کنیم تا متقاعد شویم که شجاع هستیم. لازم است به این بینش و خود باوری برسیم که ترسیدن و دلهره داشتن یک ضعف نیست و از طریق مهارت های ده گانه زندگی روش‌های مقابله با آن را یاد بگیریم.

 

دو : زندگی آگاهانه و دارای بینش

با ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی می‌توان به میزان قابل توجه ای ترس را کاهش داد. این تغییرات می تواند از ورزش منظم روزانه تا یک رژیم غذایی سالم ، خواب شبانه با کیفیت و همچنین یاد گرفتن مهارت حل مسله و جرات مندی در مقابله با این همه گیری به ما کمک کند و باید به این آگاهی برسیم که ما نمی‌توانید همه چیز را تحت کنترل خود دربیاوریم ، اما نوع نگرش و پاسخگوی

ی ما به عوامل ایجاد ترس و اضطراب را می‌توانید کنترل کنید. بنابراین سعی کنید دیدی مثبت داشته باشید و موارد بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت کنید و خوب غذا بخورید، خوب بخوابید و فعال باشید تا سیستم ایمنی بدنتان تقویت شود.

 

سومین راه غلبه بر استرس کرونا : به افکار منفی توجهی نکنید

با توجه به رعایت پروتکل بهداشتی نگران بیمار شدن نباشید افکار و نگرش منفی را از خود دور کنید و نگران بیماری نباشید و مطمعن باشید که در صورت رعایت نکات بهداشتی دلیلی مبنی بر بیمار شدن وجود ندارد از چک کردن زیاد بپرهیزید به خود اعتماد کنید و زندگی خود را مختل نکنید به برنامه ریزی برای این سبک از زندگی بپردازید.

 

چهار : پیدا کردن تفریحات سالم

یک لیست از کارهای لذت بخش برای خود و خانواده خود تهیه کنید به فرزندان خود بیشتر توجه کنید زیرا فرزندان ما در مقابل ما آسیب پذیر تر می باشند تمام ما حتما در زندگی کارهایی داریم که هیچ وقت وقت نکردیم به آن ها برسیم به کارهای عقب افتاده برسید در این دوران کرونا از تمرکز بر بدن و سلامتی خود دست بردارید. به کتاب خواندن، نوشتن، تماشای فیلم، نقاشی کردن ،رسیدگی به وضعیت تحصیلی فرزندان ، بازی با فرزندان ، کمک به همسر و بودن در کنار عزیزان و …بپردازید

پنجمین راه غلبه بر استرس کرونا : شناسایی عوامل منفی و تحریک کننده

افکار منفی و نادرست را شناسایی کنید وعلت افکار را دردرون خود پیدا کنید و با توصیه روانشناس خود پیش بروید اجازه ندهید افکار منفی و خود سرزنش گر و خود انتقاد کننده شما را آزار دهد صدای منتقد درونی خود را خفه کنید و باور کنید که فکر کردن به بیماری به معنای بیمار بودن شما نیست، شما با این افکار فقط به روان خود آسیب می زنید

ششمین راه غلبه بر استرس کرونا : تمرین آرام سازی خود

ترس و اضطراب از بیماری باعث می شود بدن در معرض خطر انواع بیماری‌ها قرارگیرد تمرین آرام سازی باعث ایجاد آرامش در ذهن و روان شما میشود و جسم خود را ارام میکنید

 

هفتمین راه غلبه بر استرس کرونا :  به شایعات توجه نکنید

اخبار را از طریق منابع درست پیگیری کنید نه به صورت زیاد و باور کنید که اغلب فضاهای مجازی ( وات ساپ ، اینستاگرام، تلگرام ، و ….) با ترساندن و اخبار دروغین فقط در پی جمع کردن اعضا و دنبال کننده بیشتری هستند پس جای تعجب نیست که از تیتر های منفی و جذابی استفاده کنند (ای مردم چه خوابید هم وطنان مردنند)و دائم درحال بیان کردن تهدید اند وباعث ترس و اضطراب در ذهن و روان ما میشوند پس به خود اجازه ندهید که تحت تاثیر این شایعات قرار بگیرید گاهی لازم است به اخبار گوش ندهیم (نویسنده : مهدی زنده دلان کارشناس ارشد روانشناسی بالینی)