Project Description

رابطه جنسی و سوء‌مصرف مواد مخدر موضوعات بحث‌برانگیزی در فرهنگ عامه هستند. رفتار جنسی پرخطر و سوءمصرف مواد مخدر ترکیب خطرناکی است که عوارض جدی کوتاه مدت و درازمدتی را برای سلامتی به دنبال دارد. در این مقاله با تأثیر اعتیاد بر سلامت جنسی و روش‌های برطرف کردن این عوارض در طول دوره درمان اعتیاد آشنا می‌شوید.

الف) کاهش میل جنسی

عامه مردم به اشتباه تصور می‌کنند که سوءمصرف مواد مخدر میل جنسی را افزایش می‌دهد و موجب بهبود عملکرد جنسی می‌شود. مصرف مواد مخدر شاید گاهی اوقات باعث افزایش میل جنسی شود، اما اثر مواد به سرعت از بین می‌رود و پس از آن اغلب افراد میل جنسی کمتری را در خود احساس می‌کنند

کاهش میل جنسی دلایل متعددی دارد. الکل و مواد مخدر با اثر گذاشتن بر احساسات و هیجانات مصرف‌کننده باعث کاهش میل جنسی می‌شوند. به علاوه تهیه کردن و مصرف مواد مخدر فرد را به لحاظ جسمی و روانی به شدت خسته می‌کند و او دیگر انرژی یا علاقه‌ای برای انجام دادن هیچ کار دیگری، از جمله رابطه جنسی نخواهد داشت.(جهت مشاوره از مهدی زنده دلان روانشناس بالینی تماس بگیرید)

اختلال‌های جنسی

سوءمصرف مواد مخدر موانعی جسمی را برای برقراری رابطه جسمی به وجود می‌آورد. اختلال نعوظ در مردان و ناتوانی در رسیدن به ارگاسم و ارضاء شدن در زنان و مردان از جمله اختلال‌های جنسی هستند که در اثر مصرف مواد مخدر بروز می‌یابند.

اختلال‌های جنسی پس از درمان اعتیاد نیز مشکل‌آفرین است. بر اساس نتایج یک مطالعه، بیماران دچار شدیدترین اختلال‌های جنسی افرادی بودند که الکل، هروئین، کوکائین یا اسپید بال (ترکیب هروئین و کوکائین) مصرف کرده بودند.

افرادی که سابقه سوءمصرف مواد مخدر داشته‌اند، تا یک سال بعد از ترک اعتیاد نیز دچار اختلال‌های جنسی شدیدی بوده‌اند، البته بسیاری از بیماران گزارش داده‌اند که عملکرد جنسی‌شان پس از ترک اعتیاد رو به بهبود است.

بیماری‌های مقاربتی

سوءمصرف مواد مخدر یا الکل می‌تواند منجر به بروز رفتارهای جنسی پرخطر شود. ابتلا به بیماری‌های مقاربتی یکی از پیامدهای رابطه جنسی محافظت نشده است. هرچند اکثر بیماری‌های مقاربتی قابل درمان هستند، اما بعضی از این بیماری‌ها درمان قطعی ندارند و انبوهی از عوارض مختلف را به فرد تحمیل می‌کنند.

فروپاشی رابطه

اعتیاد میدان نبردی است که بسیاری از دارایی‌های انسان، از جمله عواطف و احساسات را قربانی می‌کند، به همین دلیل بسیاری از بیماران اعتیاد شاهد فروپاشی رابطه خود با نزدیکترین عزیزانشان هستند. از دست دادن روابط مهم، چه به دلیل بی‌بند و باری جنسی، چه به دلیل سرد شدن و از بین رفتن صمیمیت، هشدار مهمی است که بیمار را از خواب غفلت بیدار نموده و او را ترغیب به ترک اعتیاد می‌کند.

مدیریت سلامت جنسی در درمان اعتیاد

خوشبختانه بیماران با بهره‌گیری از درمان مناسب و ترک اعتیاد می‌توانند دوباره زندگی سالمی داشته باشند. وقتی مواد از بدنتان بیرون برود و دیگر اعتیاد فعال نداشته باشید، می‌توانید به بازسازی و بهبود دیگر جنبه‌های جسمی و روانی رفاه و سلامتی فردی، از جمله سلامت جنسی بپردازید.

سلامت جسمی و روانی در دوران ترک اعتیاد بسیار مهم است. دوران ترک اعتیاد فرصتی طلایی برای پرورش عادت‌های سالم تحت نظر متخصصینی است که آماده هستند در تمام زمینه‌ها راهنمایی‌تان کنند.

به موازات یادگیری مهارت‌های مقابله‌ای موثرتر و بهبود سلامت جسمی و روانی، در موقعیت بهتری برای مدیریت روابطتان با دیگران قرار می‌گیرید. اگر در حال حاضر در رابطه هستید، توصیه می‌کنیم به همراه نامزد یا همسرتان در جلسات مشاوره شرکت کنید.

آیا به خاطر مشکلات جنسی شروع به مصرف مواد یا دارو های ترک مواد کرده‌اید؟

بسیاری از افرادی که درگیر بیماری اعتیاد شده‌اند در دفعات اول به دلیل مشکلات جنسی مانند زودانزالی و یا کاهش میل جنسی اقدام به مصرف مواد یا دارو های ترک اعتیاد کرده‌اند. مواد مخدرو این داروها به دلیل خاصیت آرام‌بخشی و تسکین خود موجب از بین بردن تنش و اضطراب حین رابطه جنسی و تعادل در تحریک جنسی شده و انزال را به تاخیر می اندازد. به دلیل این خاصیت مصرف‌کنندگان این ماده تصور می‌کنند که به خاطر مصرف مواد یا خوردن اشکال مختلف دارو های ترک مواد قدرت جنسی آن‌ها افزایش یافته است و می‌توانند توانایی و لذت جنسی بیشتری داشته باشند. همچنین بازخورد مثبت همسران، نسبت به رابطه جنسی طولانی غیر طبیعی مردان منجر به تقویت این رفتار می‌شود. در پی مصرف مواد محرک یا مخدر مانند شیشه ، پتدین ، تریاک ، متادون نیز لذت و برانگیختگی جنسی به شدت افزایش پیدا می‌کند، در نتیجه مصرف‌کنندگان به ادامه مصرف ترغیب پیدا می‌کند.

مصرف کنندگان اغلب با این تصور که این اثرات مثبت همیشگی و با همین کیفیت هستند، تصمیمی جدی برای ترک نمی گیرند. در حالی که اگر از عوارض مواد بر عملکرد جنسی در طولانی مدت آگاهی داشته باشند، هرگز این روش را انتخاب نمی کنند. در واقع پس از گذشت زمان کوتاهی تاثیرات مخرب مواد شروع می شود و فرد برای به دست آوردن لذت اولیه شروع به بالا بردن دوز مواد یا استفاده بیشتر از دارو های ترک مواد کرده که این خود خطر مسمومیت و اعتیاد دوباره به داروهای ترک مواد را دارد(جهت مشاوره از مهدی زنده دلان روانشناس بالینی تماس بگیرید)

پس از مصرف مواد برای روابط جنسی شما چه اتفاقی می‌افتد؟

در اکثر موارد پس از یک دوره طولانی مصرف مواد نه تنها روابط جنسی جنبه لذت‌بخش خود را حفظ نمی‌کنند؛ بلکه نوعی بی‌میلی جنسی یا اصطلاحا پژمردگی جنسی ایجاد می‌شود. این عارضه به ویژه پس از مصرف طولانی‌مدت ترامادول، تریاک و شیشه مشاهده می‌شود. در این حالت به خاطر خاصیت شدید آرام‌بخشی مواد مخدر و خاصیت تحریک بیش از اندازه مواد محرک سیستم عصبی تحریک جنسی تضعیف شده و برای میل جنسی نوعی خاموشی و یاس اتفاق می‌افتد. اکثر مصرف‌کنندگان مواد در این مرحله و زمانی که دیگر مصرف دوز بالاتر تاثیر خود را از دست می‌دهد به فکر درمان مشکل جنسی خود می‌افتند.

توجه به مسائل جنسی در زمان ترک مواد

پس از شروع دوره درمان اعتیاد و سم‌زدایی، میل جنسی به مرور به حالت عادی برخواهد گشت. اما برعکس دوره مصرف مواد، در زمان پاکی دیگر از رابطه جنسی طولانی مدت خبری نیست و فرد حتی در برخی موارد ممکن است در کوتاه‌ترین زمان ممکن به انزال برسد. این عوارض برای افرادی که خود و شریک جنسیشان به رابطه طولانی عادت کرده‌اند بسیار ناخوشایند است. این مسئله به همراه اعتراض شریک جنسی آن‌ها می‌تواند فکر مصرف دوباره و وسوسه مصرف را تشدید کند. در این موقعیت مراقبت های بعد از ترک و مقابله با وسوسه اهمیت زیادی پیدا می کند. در ادامه توصیه‌هایی برای مدیریت رابطه جنسی پس از ترک مواد ارائه کرده ایم.

مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد | به آرامی پیش بروید

مهم‌ترین توصیه‌ی متخصصین، به افرادی که دوره بهبودی را آغاز کرده اند، آن است که برای از سرگیری روابط جنسی گذشته خود و یا برقراری رابطه جنسی جدید عجله نداشته باشند و با مشورت روانشناس و یا راهنمای گروه خودیاری خود عمل کنند. برخی از برنامه‌های درمانی، رابطه جنسی را برای شش ماه تا یک سال اول پاکی ممنوع می‌دانند و باور دارند رابطه جنسی زودهنگام پس از قطع مصرف مواد منجر به وسوسه و عود دوباره مصرف می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد میزان رابطه جنسی حتما با روانشناس خود مشورت کنید.

مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد | رابطه جنسی محدود

یکی دیگر از توصیه‌های متخصصین درمان اعتیاد برای افرادی که اقدام به ترک مواد مخدر کرده‌اند و در روابط جنسی دچار مشکل هستند؛ آن است که روابط جنسی خود را برقرار کنند اما به آمیزش جنسی کامل همراه با دخول نپردازند. در این روش‌ها به جای پرداختن به رابطه جنسی کامل همراه با ارگاسم به ماساژ عاطفی، حمام حباب و استمناء متقابل پرداخته می‌شود. در این مواقع تحریک شریک جنسی توسط درمانجویان مرد بدون دخول و به وسیله نوازش جنسی و تحریک با دست می‌تواند رضایت جنسی همسران آن‌ها را بالا برده و از نارضایتی آن‌ها از شرایط جدید بکاهد.

مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد | درباره احساسات خود گفت و گو کنید

اصل مهمی که باید همیشه به خاطر داشته باشید آن است که درباره احساسات خود هنگام رابطه، با شریک جنسی و همینطور روانشناس گفتگو کنید. بیان احساساتی مانند احساس شرم و گناه که هنگام رابطه جنسی ناموفق تجربه می کنید با همسرتان به شما قابلیت درک متقابل و همدلی می دهد. این توانایی باعث کاهش احساس اضطراب و بهبود روابط بعدی تان خواهد شد.

درمان صحیح مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد

نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که اختلالات جنسی به وجود آمده (چه پیش از اعتیاد و چه پس از اعتیاد) اگر درمان نشوند؛ بیمار ترک کرده همچنان در معرض خطر بازگشت به مواد قرار دارد. برای پیش‌گیری از این خطر باید راه درست درمان اختلال جنسی پی‌گیری شود. در این موارد با دریافت مشاوره جنسی توسط روان شناس، یا مراجعه به روان‌پزشک و یا ارولوژیست باتجربه در زمینه اختلالات جنسی دوره‌های درمانی آغاز می شود. اختلالات جنسی رایج در بین افراد عموما انزال زودرس مردان، اختلال نعوظ و بی‌میلی جنسی زنان است. (جهت مشاوره از مهدی زنده دلان روانشناس بالینی تماس بگیرید)