Project Description

سن مناسب برای ازدواج چه سنی است؟

یکی از سوالاتی که برای جوانان زیاد پیش می آید این است که در چه سنی ازدواج کنم خوب است؟ زود یا دیر نیست؟ واقعیت این است که این سوال هرچند خیلی خوب و به جا است، همانقدر هم نمیتوان یک پاسخ دقیق و مشخص به آن داد و یک سن مشخص را بیان کرد. برای پاسخ به این سوال باید چندین فاکتور را مد نظر داشته باشیم که در اینجا آنها را بررسی میکنیم. پیش از این بهتر است سوالات مربوط به خواستگاری و آشنایی را در اینجا بخوانید تا ملاک هارا بهتر پیدا کنید

تحقیق های انجام شده نشان میدهد که ازدواج های زودهنگام خطرات خود را دارد و نتایج نشان داده ازدواج های بالاتر از 25 سال 50% کمتر از 20 ساله ها جدا میشوند.

محقق جامعه شناسی به نام نیکولاس وُلفینگر، بیان میکند: تجزیه و تحلیل‌ داده‌ها از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ در نظرسنجی ملی رشد خانواده نشان می‌دهد که ازدواج در اواسط دهه‌ی سی زندگی، در واقع با خطر بیشتری مواجه است تا ازدواج در اواخر دهه‌ی بیست سالگی؛ و بهترین سن ازدواج به نظر می‌رسد چیزی در میان ۲۸ تا ۳۲ سالگی باشد. قبل از این محدوده‌ی سنی، شیب نمودار احتمال طلاق، همچنان کاهشی است، اما بعد از آن دوباره شروع به بالا رفتن می‌کند.

مجله‌ی سلت نتایج این تحقیق را با نام «تئوری ازدواج موفق» منتشر کرده است. در ازدواج زود هنگام، نرخ طلاق بیشتر است و در ازدواج دیر هنگام هم همینطور

اما چرا ؟ وُلفینگر می‌گوید که با اطمینان نمی‌توان گفت. اما تا آنجا که این الگو پیش می‌رود «وجود آن را نمی‌توان انکار کرد». زمانی که او یافته‌های خود را بار دیگر با داده‌های سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ تکرار کرد، همان روند را مشاهده کرد. زوج‌هایی که در سنین نوجوانی ازدواج کرده اند، با احتمال ۳۸ درصد پس از پنج سال زندگی طلاق می‌گیرند. آن‌ها که در اوایل دهه‌ی ۲۰ ازدواج کرده‌اند نیز، در خطر بالایی هستند (۲۷ درصد احتمال جدایی). اما پس از آن، برای زوج‌هایی که بین سنین ۲۵ تا ۲۹ سالگی ازدواج می‌کنند، کاهش شدیدی وجود دارد (۱۴ درصد) و در سن ۳۰ تا ۳۴ سالگی (۱۰ درصد)؛ و بار دیگر زوج‌هایی که پس از ۳۵ سالگی ازدواج کرده‌اند، بسیار آسیب پذیر هستند: ۱۷ درصد احتمال جدایی پس از ۵ سال زندگی.

نمودار بهترین سن ازدواج- نظریه ولفینگر

وُلفینگر باز هم متغیرهای جمعیتی را ثابت نگاه داشت و بار دیگر به همان شواهد دست یافت: “در دنیای امروز، ازدواج قبل از نیمه‌ی دهه‌ی بیست و بعد از نیمه‌ی دهه‌ی سی، با احتمال طلاق بیشتری روبرو است. او معتقد است که خود گزینی بخش از توضیح این واقعیت جدید امروزی است.” افرادی که تا ۳۵ سالگی ازدواج نمی‌کنند، عموما امروزه برای دستیابی به ثبات مالی که در اوایل سی سالگی بدست می‌آید، ازدواج نمی‌کنند و احتمالا کمتر تمایل به موفقیت در ازدواج دارند و یا شاید گزینه‌هایی مانند رفع نیاز جنسی بدون ازدواج، انگیزه‌ی افرادی که بعد از ۳۰ سالگی ازدواج می‌کنند را برای متعهد ماندن کاهش می‌دهد. نتایج مطالعه‌ی ولفینگر بی استثنا نیست، اما بیانگر یک روند رایج در میان افرادی است که پس از ۳۵ سالگی ازدواج می‌کنند؟

در کنار تمامی این نتایج جالب و چشم گیر باید اضافه کرد، عامل فرهنگی در طلاق و ازدواج در ایران احتمالا کمی متفاوت خواهد بود، برای مثال افرادی که فرزند خود را به کودک همسری کسی در می آورند اجازه نخواهند داد تا او قبل از بیست سالگی(یا حتی پس از آن شاید) جدا شوند، در کنار همه ی اینها نمیتوان نتایج این تحقیقات را به کلی کنار گذاشت و اشتراکی با آن برای جامعه ما در نظر نگرفت

اما عوامل اثر گذار در سن مناسب ازدواج یک فرد چیست؟

 

بلوغ روانی

یکی از اولین و مهمترین عواملی که در تعیین سن مناسب دخیل است این است که فرد به بلوغ روانی رسیده باشد. بلوغ روانی یعنی، فرد به نگاه خود به زندگی رسیده باشد. خود را یافته باشد. بداند چه نیازها و چه اعتقاداتی داد. چنین فردی

انعطاف پذیر است

مسئولیت پذیر است

هدف زندگی خود را میشناسد

اعتقادات و باورهای خود را یافته

بلوغ جنسی

برای برخی افراد رسیدن به بلوغ جنسی زوجین امری حتمی است اما متاسفانه باید یاداور شویم که در ازدواج های در سن پایین و کودک همسری ها این عامل برای دختران در نظر گرفته نشده و برای پسران صرفا و اجبارا به دلیل توانمند بودن به انجام عمل جنسی در نظر گرفته میشود. این عامل به عنوان اولین عامل اثرگذار و مهم بیان میشود.

بلوغ مالی

منظور از بلوغ مالی رسیدن به بهترین وضعیت مالی نیست اما باید در نظر داشته باشیم که فردی که میخواهد ازدواج کند به حداقل های مالی رسیده باشد یا برنامه و روش کسب درآمد خود را تعیین کرده باشد. اگر به ازدواج با دید نقش های سنتی زن و مرد نگاه کنیم این مورد تنها برای مردان صدق میکند اما با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی جامعه و تغییر نگرش جوانان به زندگی مشترک انتظار میرود دختران نیز روشی را برای کسب درآمد در پیش گرفته باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بلوغ روانی این کتاب را توصیه میکنیم